|
KATOLICKIE FORUM - Wirtualny klasztor PÓJDŹ ZA MNĄ ! Forum mistyki Kościoła Katolickiego pw. św. Jana Pawła II : Pamiętaj pielgrzymie: "zawołasz, a Pan odpowie, wezwiesz pomocy, a On [rzeknie]: "OTO JESTEM!" (Iz 58,9).
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Brat Mario OFMCap.
Consecratae personae, arte cum Ecclesia
Dołączył: 15 Sty 2014
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/2
Płeć:
|
Wysłany: Nie 14:56, 22 Cze 2014 Temat postu: Początek i źródło |
|
|
Zakon
to potoczna nazwa na oznaczenie różnych instytucji kościelnych, których członkowie dążą do świętości poprzez praktykowanie w szczególny sposób rad ewangelicznych: czystości (por. celibat), ubóstwa, i posłuszeństwa.
Ślubowanie i praktyka rad ewangelicznych jest wyrazem doskonałej miłości Boga oraz całkowitego poświęcenia się Jego służbie, a zarazem służbie bliźnim i całemu Kościołowi. Życie zakonne ujawnia w szczególny sposób wyniesienie Królestwa Bożego ponad wszystko, co ziemskie (…); ukazuje też ludziom przeogromną wielkość potęgi Chrystusa królującego i nieograniczoną moc Ducha Świętego (Kodeks Kanoniczny).
Prawo kościelne stosuje dwa terminy: instytuty życia konsekrowanego i stowarzyszenia życia apostolskiego. Te pierwsze dzielą się na instytuty zakonne i instytuty świeckie.
Pierwsza faza rozwoju życia zakonnego to III-XII w. – okres narodzenia się monastycyzmu oraz ekspansji zakonów mniszych. Oderwanie się od świata, asceza i kontemplacja wywodziły się z tradycji judaistycznej, a nie – jak się powszechnie uważa – z neoplatonizmu, przestawiającego materię duchowi i postulującego wyzwolenie się człowieka z ciała.
Klasztory były od starożytności ogniskami życia umysłowego i duchowego w Kościele. Wypracowały nowy typ kultury i teologii, w której podstawową wartością była kontemplacja. Od początku monastycyzm rozwijał się w dwóch formach: anachoreckiej – życie samotne w odosobnieniu (ojcowie pustyni) i cenobitalnej – życie we wspólnocie.
We wschodnim chrześcijaństwie wyodrębniły się dwa zasadnicze typy monasterów. Jeden wywodzi się od egipskich eremitów (ojców pustyni). Z upływem lat grupy mnichów żyjących samotnie przekształciły się tzw. ławry (ros. ławra klasztor), czyli zespoły klasztorów pustelniczych. Drugi typ wywodzi się z reform św. Bazylego (zm. 379 r.), który nad życie eremickie przedkładał wspólnotowe i związał monastycyzm z życiem diecezjalnym. Z tej tradycji wywodzą się klasztory bazylianów, które do dziś odgrywają wielką rolę w życiu Kościoła prawosławnego i greckokatolickiego.
Początki monastycyzmu zachodniego wiążą się z działalnością św. Benedykta z Nursji (zm. ok. 547 r.). Napisana przez niego reguła zakonna (por. benedyktyni) upowszechniła się w Kościele zachodnim i była wzorem dla wielu kolejnych. Wiele zakonów powstało w XI w., w czasach reformy gregoriańskiej, m.in. kameduli i cystersi. Gregoriańskie formacje zakonne nawiązywały do tradycji starożytnych i odznaczały się widoczną od dziś surowością życia, charakterystyczną dla pierwotnego monastycyzmu chrześcijańskiego.
Kolejny ważny etap to XII w., kiedy powstały zakony żebracze (mendykanci). Szczególnie wielką rolę odegrali w Kościele franciszkanie i dominikanie. Nawiązywali oni do tradycji monastycznej, ale jednocześnie podkreślali konieczność głoszenia słowa Bożego, popartego przykładem własnego życia. Nie rezygnując z kontemplacji i pracy intelektualnej, przyczynili się wydatnie poprzez działalność kaznodziejską do podniesienia ogólnego poziomu życia religijnego chrześcijańskiej społeczności końca średniowiecza.
Reforma trydencka szła w parze z odrodzeniem niektórych formacji zakonnych (np. karmelitów, kapucynów, jak również z powstaniem i wielkim rozwojem nowych zakonów (jezuici, pijarzy, misjonarze). Szczególnie jezuici zasłużyli się w dziedzinie nauczania, duszpasterstwa i apostolstwa. Wspólną cechą zakonów potrydenckich było to, że podejmowały się one ściśle określonych zadań, przy czym nowe wspólnoty męskie były w większym stopniu niż dawniejsze zgromadzeniami kapłańskimi. Obostrzenia przepisów dotyczących życia klauzurowego sprawiły, że potrydenckie wspólnoty przybierały instytucjonalne formy stowarzyszeń życia apostolskiego, a nie zakonów.
W XVIII w. zaznaczył się w Europie głęboki kryzys życia zakonnego. Zniesiono zakon jezuitów, wiele ucierpiały także zgromadzenia kontemplacyjne. W pierwszych dziesięcioleciach XIX w. miały miejsce wielkie kasaty zakonne. Największe rozmiary przybrały one na ziemiach polskich: przed rozbiorami było w Polsce blisko 16 tys. zakonnic i zakonników, a w 1864 r. tylko 3270. Od połowy XIX w. nastąpiła jednak ekspansja życia zakonnego, a szczególnie liczebny zakonów żeńskich i powstawanie nowych formacji, takich jak zgromadzenia bezhabitowe.
Wiek XX to liczebny wzrost członków zgromadzeń, podnoszenie się poziomu ich życia umysłowego (papieże Leon XIII i Pius X zachęcali zakony do otwierania międzynarodowych ośrodków kształcenia) oraz wzrost kontroli Stolicy Apostolskiej nad wspólnotami. Pojawiły się także nowe formy życia konsekrowanego, np. instytuty świeckie.
Zakony można podzielić na: kontemplacyjne (ich członkowie żyją w odosobnieniu i milczeniu, oddając się modlitwie i pokucie) oraz czynne (podejmujące działalność apostolską i dobroczynną).
Włączenie w życie zakonne następuje w kilku etapach, co pozwala kandydatowi zorientować się w słuszności obranej drogi, a przełożonym daje możliwość oceny przydatności aspiranta. Taki charakter mają postulat i nowicjat.
zaczerpnięte z strony:
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
exe
Dux Ducis unum inter multi
Dołączył: 17 Cze 2012
Posty: 13597
Przeczytał: 9 tematów
Pomógł: 378 razy Ostrzeżeń: 0/2
Płeć:
|
Wysłany: Czw 14:34, 09 Paź 2014 Temat postu: Ascetyczna forma życia |
|
|
W połowie III wieku po Chrystusie, chrześcijaństwo w Egipcie było już dobrze ukorzenione.
Z chwilą śmierci świętego Antoniego, było 12 biskupstw w dolinie Nilu.
Biedni chłopi byli już mocno ugruntowani w wierze, toteż wiara pogańska nieustannie topniała, wręcz na oczach współczesnych....
Padają opinie, że asceza w chrześcijaństwie rozpoczęła się ze świętym Antonim, o czym czytamy w poście powyżej, jednak to nie jest prawdą.
Asceza była zjawiskiem sięgającym czasów apostołów, istniała we wszystkich Kościołach i w różnym nasileniu.
Nieustannie czytuję na forach poglądy o tym, jakoby ascetyczne dążenia, mające wyraz w ćwiczeniach opanowujących ciało i ducha, były wymysłem obłąkanych ludzi, a w szczególności przekonanie o wyższości dziewictwa i religijnym pożytku z rezygnacji z życia rodzinnego i kariery, były produktem wroga kobiet, za jakiego uważa się częstokroć świętego Pawła, którego coraz częściej oznajmia się na forach chrześcijańskich za fałszywego proroka !
Ascetyczne zachowania były już bardzo tymczasem zakorzenione i powszechne !
Takie ascetyczne skłonności zbliżały nieraz do siebie ludzi i powtawały niewielkie grupy wspólnie żyjące i modlące się, a działo się to w przypadku miast nawet we własnych domach.
Takie wyzwalanie się z kajdanów materii, bo tak pojmowano relację ciała do duszy w myśl greckiego dziedzictwa filozoficznego o niematerialnej duszy, uwięzionej w obciążającej materii ciała.
Same poglądy gnostyckie, gdzie wiara w tajemną mądrość zyskiwaną poprzez objawienie dostępne nielicznym, domagały się ascezy... Nawet manichejskie zgromadzenia do tej formy pobożności nawoływały.
W czasach świętego Antoniego, pustelnicy żyli najczęściej w pobliżu swych domostw, lub w pobliżu swych macierzystych osad.
Zaszywali się też w trudno dostępne miejsca, jak grobowce, czy nisze skalne, pozostałe po urobku kamienia.
Warto zagłębiać się z mrok czasów, aby odkrywać różne doniesienia, z których jednak trudno wyciągnąć niezbite fakty.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez exe dnia Czw 14:43, 09 Paź 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|